
Gjøvik Videregående Skole trengte et mer brukervennlig veifinningssystem for elever, ansatte og besøkende. Etter innsiktsarbeid og analyse utviklet vi en løsning som deler skolen inn i soner med egne farger, støttet av et byggekloss-inspirert visuelt konsept. Resultatet er et helhetlig system som både gjør navigasjonen enklere og gir skolen en leken, inspirerende identitet.

Elever og ansatte ved Gjøvik videregående skole opplever at det kan være krevende å finne frem på skolens område og å gi presise veibeskrivelser til besøkende. Oppgaven gikk ut på å gjennomføre innsiktsarbeid og analyse av dagens veifinnings- og skiltsystem, og deretter designe en helhetlig løsning som gjør navigasjonen enklere, tydeligere og mer intuitiv.
Løsningen deler skolen inn i soner med egne farger og introduserer et nytt navnesystem for soner, innganger og rom, noe som gir en mer logisk og intuitiv struktur. I tillegg er det visuelle konseptet inspirert av byggeklosser, som skaper en tydelig identitet og en leken, inspirerende atmosfære for elevene.Universell utforming var et sentralt fokus i prosjektet. Vi tok hensyn til tydelige fonter, tall, kontraster og riktig plassering av skilt i høyder som gjør dem lesbare for alle.























Skolens områder var noe som både elever, ansatte og besøkende syns var forvirrende. Nå er de delt inn i soner for å tydeliggjøre at bygget består av ulike deler, og ikke separate bygg. Hver sone har fått en egen farge og bokstav i et alfabetisk system (A–F), noe som gjør navigasjonen enklere og mer intuitiv å huske.

Vi startet med en befaring på skolen, der vi observerte og kartla hvordan bygget er strukturert og oppleves i bruk. Vi gjennomførte også intervjuer med tre lærere, én miljøarbeider og syv elever fra tredje klasse. Denne innsikten ga oss et tydelig bilde av hva som fungerer, og hva som ikke fungerer i dagens veifinningssystem.



Vi fikk tak i fire elever og en lærer som vi spurte om kunne tegne oss et kart over skolen fra hukommelsen. Dette viste seg at var svært vanskelig for elevene og resultatet varierte. Det var da tydelig at det er for lite kartvisning i veifinningssystemet, noe som gjør at elevene ikke nødvendigvis kan bli spesielt kjent med skolens layout.

Vi utviklet fire personaer som representerte ulike typer brukere av skolen. For hver persona laget vi en brukerreise som viste hvordan de navigerte seg fra start til endepunkt i en gitt situasjon. Ved å visualisere reisen på kart, kunne vi tydelig se hvor brukerne møtte utfordringer i veifinningssystemet. Dette hjalp oss å identifisere konkrete “pain points” og behov som ble grunnlaget for vår løsning.


