En frisk identitet for UngFritid

UngFritid samler fritidsaktiviteter for barn og unge på ett sted. Vi forbedret både brukervennligheten og den visuelle identiteten med friske farger, moderne design og lekne gradienter. Resultatet er en portal som føles profesjonell, men samtidig ungdommelig, levende og enkel å bruke.

Emne
IDG2200 Design og prototyping for digitale produkter
Gruppe
Ingrid Onsrud Bye, Ingvild Årdal & Henriette Greve Schjelderup 
Verktøy
Figma, Miro, Photoshop og Illustrator
Periode
Våren 2023

Briefen

Tietoevry Create drifter nettsiden UngFritid og så et tydelig potensiale for å forbedre brukervennligheten. Målet med prosjektet var å evaluere nettsiden, identifisere nøkkelområder for forbedring, og foreslå løsninger gjennom en designprosess. Prosjektet inkluderte både interaksjonsdesign og grafisk design.

Vår løsning

Vi frisket opp den visuelle identiteten med nye farger, moderne design og bruk av gradienter. Målet var å appellere til foreldrene som oftest melder på barna, samtidig som designet skulle være ungdommelig, lekent, men fortsatt profesjonelt og rent. Designet bruker en frisk fargepalett og varierende gradienter som gir nettsiden et levende og innbydende uttrykk. Gradientene brukes aktivt gjennom hele designet, tilpasset ulike plasseringsområder, og bidrar til å tydeliggjøre UngFritids nye visuelle identitet.

FORBEDRINGs områder

Søke etter aktiviteter. Gjøre det enklere og raskere å finne relevante aktiviteter.
StøtteordningerGjøre en “skjult” funksjonalitet mer synlig og tilgjengelig.
Informasjon.Tydeliggjøre hvem som står bak og hva aktivitetene innebærer.
Påmelding.legge til mulighet for direkte påmelding
Visuelt uttrykkSkape et mer innbydende design som reflekterer målgruppen.

Hi-fi for mobil

BrukerscenarioTove syns sønnen sin, Oscar på 12 år, sitter for mye foran pc-skjermen og ønsker å melde han på en fritidsaktivitet. Aktiviteten må passe for en gutt med hørselshemning. Tove går inn på ungfritid, da hun har brukt det før. Hun vil gjerne finne en aktivitet som er på torsdager, og vil melde ham på og betale umiddelbart. Hun tror at når gutten får høre at hun allerede har betalt, vil han gi det et forsøk 

Tove åpner UngFritid på mobilen og trykker «Finn en ny fritidsaktivitet». Hun legger inn alder og adresse – og får opp treff som passer. Tre aktiviteter dukker opp. Gjø-Vard orientering fanger interessen, så Tove klikker seg inn. Der ser hun info, kontakt og kart. Perfekt for Oscar – hun trykker «Meld meg på nå!».

Tove blir bedt om å logge inn eller lage bruker. Hun har allerede en bruker og trykker på «Logg inn». Hun får opp valget om hvilket barn hun vil melde på. Siden Oscar ikke er registrert, velger hun «Legg til nytt barn» og fyller ut skjema med info og eventuelle behov.

Tove får bekreftet at Oscar er lagt til, og kan endre info om nødvendig. Hun trykker «Fullfør innmelding». Hun sendes til betaling. Tove velger VIPPS, betaler, og får en bekreftelse på at Oscar nå er medlem av Gjø-Vard orientering

Hi-fi for DESKTOP

Både desktop og mobil har de samme funksjonene. Den eneste forskjellen er hvordan layoutet er satt opp. La oss tatt en nærmere titt på noen av funskjonene.

Dette er det første brukerne ser på desktop. Vi ønsket en innbydende forside som vekker interesse, samtidig som vi gir kort info om hva UngFritid er og hvem som står bak – noe som manglet i den gamle løsningen.

Vi ønsket at aktivitetsboksene skulle vise mer info, så brukerne slipper å klikke seg inn for å forstå hva aktiviteten handler om.

Vi ønsket å gjøre støtteordninger mer synlige. I dagens løsning er dette skjult, men i vår løsning ser brukeren det tidlig på siden, og får informasjon om støtte når de søker på aktiviteter.

På aktivitetsiden kan brukeren legge til en eksisterende støtteordning eller søke om en ny. Dette gjør det enklere for brukerne å få tilgang til støtten de trenger, uten å lete etter funksjonen.

Hovedlogo
Kondensert logo
Logo med tagline

Fargepalett

Aktiv oransje
RGB: 225, 136, 39
HEX: #ff8827
Glad blågrønn
RGB: 101, 211, 205
HEX: #66d2cd
Mørk oransje
RGB: 27, 100, 82
HEX: #D05E00
Mørk gladgrønn
RGB: 208, 4, 0
HEX: #369994
Moderne svart
RGB: 18, 18, 26
HEX: #212121
Uskyldig hvit
RGB: 255, 255, 255
HEX: #ffffff

Bruk av fonter

Utdrag av designsystem

Utdrag av prosess

1

Vi tok utgangspunkt i scenarioene våre og satte av tid til skisser hver for oss, med fokus på mobil. Skissene ble senere delt og diskutert i teamet, og vi plukket ut ideer vi ville ta videre.

2

Vi valgte å prototype «mobile first», altså å starte med mobilversjonen først. Vi brukte en liten skjerm (iPhone SE) for prototypen, noe som ga oss tydelige begrensninger på hva som kunne inkluderes. Interaksjonsdesignerne tok ansvar for denne delen av prototypen.

3

Vi som hadde ansvar for det grafiske, videreutviklet lo-fi-skissene og begynte å skissere hi-fi-prototypen. Her utforsket vi logo, farger, layout og gradienter, og bygget det visuelle uttrykket videre.

Se forrige prosjekt
Se neste prosjekt