Designstrategi med kraft
og eleganse

Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse er en prestisjefylt arena for unge sangere fra hele verden. Vi utviklet en visuell identitet inspirert av kraftfulle stemmer og lydbølger - et uttrykk som er både moderne, sofistikert og tidløst. Målet var å bevare elegansen, men samtidig gjøre konkurransen mer tilgjengelig og tiltrekkende for en yngre målgruppe. Vi fikk også mulighet til å presentere løsningen i Operahuset, foran ansatte fra konkurransen. Selv om de allerede hadde valgt en ny visuell profil, var det en verdifull erfaring og en fin anledning til å få tilbakemeldinger fra en reell oppdragsgiver.

Emne
IDG2015 Strategisk design
Gruppe
Pia Sophie Thorshaug & Henriette Greve Schjelderup
Verktøy
Figma, Photoshop, Illustrator
Periode
Våren 2022

briefen

Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse er en prestisjefylt konkurranse for unge sangere fra hele verden. Den arrangeres annethvert år i Oslo og fungerer som en viktig døråpner til det profesjonelle musikklivet. Vi fikk i oppgave å utvikle en ny visuell identitet i tråd med konkurransens strategi. Leveransen skulle inkludere konkurrentanalyse, SWOT-analyse og ulike kontaktflater.

Vår løsning

Vi tok utgangspunkt i deltakernes kraftfulle stemmer, og brukte lydbølgemønstre som et gjennomgående visuelt element. Det visuelle uttrykket er moderne og tidløst, men også dramatisk og sofistikert – inspirert av operaens natur. Målet var å bevare det elegante, samtidig et ønske å gjøre konkurransen mer tilgjengelig og tiltrekkende for en yngre målgruppe.

Hovedlogo
Ikonisk logo
Logo i mønster

Fargepalett

Dramatic red
RGB: 233, 84, 97
CMYK: 1, 79, 50, 0
Harmonic Blue
RGB: 153, 195, 233
CMYK: 44, 14, 0, 0
Midnight Black
RGB: 33, 33, 33
CMYK: 74, 65, 60, 79
Pure White
RGB: 255, 255, 255
CMYK: 0, 0, 0, 0

Fontbruk

SIRKLER

Basert på logoens notehoder. Sirklene er brukt for å avgrense bilder, men også for å skape en dramatisk effekt ved at deltakeren popper ut av sirkelformen, noe som skaper en illusjon av spotlight.
Utdrag av prosess
1

Tidlig i prosessen gjennomførte vi en visuell konkurrentanalyse av fem operakonkurransers logoer. Dette ble fulgt opp med en perseptuell kartlegging for å se hvordan vi ønsket å posisjonere oss i forhold til konkurrentene. I tillegg utførte vi en SWOT-analyse som ga oss innsikt i konkurransens styrker, svakheter, muligheter og trusler. Denne kombinasjonen av analyser ga et solid grunnlag for å utvikle en merkevare som appellerer til målgruppen.

2

Vi laget noen håndtegnede logoer og digitaliserte favorittene. Lydbølgen ble valgt ut, og vi eksperimenterte med tykkelse og form gjennom flere iterasjoner. Til slutt hentet vi inspirasjon direkte fra operaopptak: «Ah! non credea mirarti fra La» og «O mio babbino», og formet logoen slik den står i dag.

3

Vi utforsket flere iterasjoner av brandingen, der vi eksperimenterte med farger, former og layout. Tidlig valgte vi en lillafarge, som vi assosierte med det kongelige – et lite nikk til Hennes Majestet Dronningen. Etter hvert forkastet vi denne fargen, da uttrykket føltes mer tradisjonelt enn vi ønsket. Lyserosa fikk også en kort opptreden, men i møte med lyseblått minnet det mer om babyshower enn et moderne uttrykk. Hele veien utfordret vi oss selv til å gå lenger, blant annet ved å teste hvor dramatisk vi kunne bruke lydbølgemønsteret som visuelt element.

Se forrige prosjekt
Se neste prosjekt